Beter in slaap komen: dit kan helpen

Beter in slaap komen: dit kan helpen

13 juli 2021 0 Door Redactie

Voor de een is het zeldzaam en voor de ander is het niet meer dan de orde van de dag: slecht slapen. Een ding is zeker, het is voor niemand leuk. Ieder menselijk lichaam heeft slaap nodig om de dag goed door te komen en wanneer er echt sprake is van slaapgebrek, kan dit een behoorlijke impact hebben op iemands dagelijkse leven. Er zijn manieren om meer te ontspannen, al is dat soms niet genoeg voor iemand om een goede nachtrust te bereiken. Hier zou het nog meer aan kunnen liggen.

Slaapgerei

De leeftijd van het bed kan een hoop zeggen over de mate van nachtrust die iemand heeft. Een voorbeeld van een oorzaak van slechte slaap kan het matras zijn. Eerst instantie zal je niet echt merken dat je aan een nieuw matras toe bent, maar de kans is groot dat naarmate de tijd verstrijkt, de problemen ’s nachts erger worden. De vering is minder goed waardoor je lichaam geen goede houding meer kan vinden, terwijl dit juist van enorm belang is. Voor lattenbodems geldt hetzelfde, deze slijten met de jaren. Misschien heb je een ander soort lattenbodem nodig dan die je jaren geleden hebt aangeschaft. Er zijn lattenbodems die je kunt verstellen zodat je houding tijdens het slapen geoptimaliseerd wordt.

Temperatuur in de kamer

De warmte in de kamer kan een addertje onder het gras zijn bij het hebben van slaapproblemen. Heb je de ramen niet vaak open? Dan kan je onrust bij het in slaap komen daar zeker vandaan komen. Het klinkt gek maar het lichaam slaapt beter met kou dan met hitte. Als het te warm is, wordt het lichaam onrustig en gaat het aan het werk. De nodige slaapstofjes worden niet aangemaakt en voor je het weet lig je naar het plafond te staren.

Een andere oorzaak

Slaapproblemen kunnen ook een medische oorzaak hebben. Wanneer je aan iemand verteld dat je slaap problemen hebt, is het voor de hand liggende antwoord misschien dat je vaak ligt te malen. Maar dit hoeft niet de oorzaak van het probleem te zijn. Het kan ook zijn dat je niet genoeg stofjes aan maakt om in slaap te komen en het malen het gevolg is hiervan. Je kunt hiervoor in de winkel hulpmiddelen voor vinden maar als je denkt: hier zit echt iets in, kan een dokter je goed helpen bij het zoeken naar een oplossing! Iedereen verdient namelijk goede slaap.